Külastus: 02.02.2019
Teater: Vanemuine
Lavastaja: Saša Pepeljajev
Esietendus: 21.04.2018
Andrus Kivirähu raamatut „Mees, kes teadis ussisõnu“ lugesin
üle 10 aasta tagasi. Kuigi raamat meeldis väga, pean siiski tunnistama, et ega
ma just ülemäära palju sellest ei mäletanud – peategelane Leemet, Põhja Konn,
hobusesõnniku järgi hobuse tõu määramine – suures pildis oligi see kõik. Kui Vanemuises
hakati lavastama „Mees, kes teadis ussisõnu“ ning nägin, et seda teeb Saša
Pepeljajev, siis teadsin kohe, et seda pean mina näha saama…😊
Saigi juba mõni kuu varem sõbrannadega kuupäev paika pandud
ja piletid soetatud, kui hakkasin mõtlema teiste Saša lavastuste peale ning
jõudsin tõdemusele, et esmalt tuleb raamat üle lugeda. Ma ei tea, kas see oli
lõpuks õige otsus või vale, sest teatris tabasin ennast mõnel korral mõttelt,
et kui ma poleks enne raamatut lugenud, kuidas ma siis seda mõistaksin. Seda
enam, et tegelikult päris paljud asjad raamatust olid ka kõrvale jäänud. Aga seda ei saagi nüüd teada. 😊 Igal juhul meeldis raamat endiselt, mõne koha peal sai naeru pugistatud, lõpp oli kurb ja enne
etendust sain sellega ka kenasti ühele poole. Aga ma ei pidanud ju üldse raamatust
kirjutama, vaid hoopis etendusest.
Etendus meeldis mulle täiega. Klassikalise teatri austajatele
ja neile, kes pole Saša loominguga varem kokku puutunud, ei pruugi meeldida,
aga mina sain sealt küll selle kätte, mida otsima läksin. Oli nii füüsilist teatrit,
sõnateatrit, kujundeid, efektseid lahendusi jne. Tegelased olid kõik valges ja
see tekitas kuidagi eriti helge tunde. Pean ütlema, et paljusid näitlejaid ma
grimmi alt ära ei tundnud (hiljem kavalehte uurides selgus, et mitmeid ei oleks
ma tegelikult teadnud ka ilma grimmita), aga Veiko Porkanen Leemetina, Linda
Kolde Magdaleenana ning Kärt Tammjärv Hiiena olid minu jaoks siiski
äratuntavad. Loomulikult oli äratuntav ka Alo Kurvits, aga teda ongi raske
Eesti lavalaudadel kellegagi segamini ajada.
Värvikamad tegelased olid aga kindlasti Mõmmi (Reimo Sagor),
kes oli tõeliselt naljakas, ning Ints, kes siugles nii graatsiliselt üle lava,
et polnud korrakski kahtlust, et tegemist on ussiga. Mõmmi ajab praegugi seda
lugu kirjutades suu muigele. 😊 Samuti oli väga leidlik panna Alo Kurvits mängima jalgadeta Leemeti vanaisa.
Pepeljajevile omaselt oli kasutatud palju ka igapäevasest
elust tavapäraseid asju – ämbreid, pulki, akutrelle, kilet. See kõik aga andis
etendusele palju juurde ning tegi metsa metsaks,
mere mereks, koopa koopaks, siili siiliks jne. Lihtsuses peitub mõnikord võlu. Üllatavalt
palju oli teksti, õigemini see oli ikka 90% sõnalavastus, mis ei ole alati
Pepeljajevile omane. Lavastuse poole pealt oligi tegelikult ainult üks asi, mis
mind veidi segas ja need olid vaheklipid. Vaheklipid olid küll kaudselt seotud
etenduse sisuga ja tõenäoliselt (ma ei ole kunagi olnud sümboolikas väga tugev)
pidid sümboliseerima Leemeti järeltulijaid tänapäeval ehk seda, kuhu me jõudnud
oleme ja kui mandunud, aga need tundusid mulle veidi punnitatuna. Samas haakus
see küll hästi etenduse lõpuga, aga minu arvates oleks saanud väga hästi ka
nendeta. Need klipid kuidagi nagu segasid seda muinasjuttu.
Etendus meeldis meie kuueliikmelisest seltskonnast kõigile
kuuele. Pöidlad püsti minu poolt!
Allikas: Vanemuine |
Allikas: Vanemuine |
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar